اصول سیم کشی ساختمان چیست: سیم کشی برق ممکن است برای افراد تازه کار مشکل باشد. به همین دلیل معمولا بهتر است برای هر کاری غیر از یک کار ساده، یک متخصص حرفه ای استخدام کنید. در غیر این صورت، ممکن است آسیب ، صدمه یا آتش سوزی رخ دهد. اگر قصد دارید یک پروژه DIY را که دارای یک جزء الکتریکی است تکمیل کنید، اصول سیم کشی ساختمان را باید بدانید.

آشنایی با اصول سیم کشی ساختمان

از دهه 1940، هر خانه ساخته شده باید از یک کد برق پیروی کند: NEC – با رعایت ایمنی. کد NEC انواع سیم های برق و انواع کابل برق را بر اساس رنگ مشخص می کند. هنگامی که یک صفحه کلید را بر می دارید، احتمالا متوجه سیم های زرد، سفید، سیاه، قرمز یا سبز شده اید. آن ها برای تزئین نیستند؛ بلکه هر یک هدف خاصی را ارائه می دهند. بنابراین باید به خوبی با اصول سیم کشی ساختمان آشنا باشید.

سیم کشی ساختمان

نحوه سیم کشی برق ساختمان

هنگام نصب سیم کشی، باید قسمت های کابل سیم کشی و کابل برق غیر فلزی را مشخص کنید: روکش خارجی (کاپشن) و سیم های داخلی. “سیم های” رنگی که می بینید – سبز، سیاه، قرمز، آبی یا سفید – در واقع غلاف است که سیم های مسی داخلی را می پوشاند. اگر دقیق نگاه کنید، علامت هایی را مشاهده می کنید که روی غلاف مهر شده اند تا تعداد و اندازه سیم های داخل را به شما اطلاع دهد. رنگ روکش به شما این امکان را می دهد که بدانید هر سیم چه کار می کند.

موارد زیر به نوعی نمودار انواع سیم برق برای رعایت اصول سیم کشی ساختمان است:

✔️ سیم های مشکی یا “سیم های داغ” بارهای الکتریکی زنده را از صفحه سرویس برق به یک خروجی، چراغ یا مقصد دیگر منتقل می کنند.

✔️ سیم های قرمز نیز سیم های داغی هستند که برای اتصال آشکارسازهای دود استفاده می شوند.

✔️ سیم های سفید و خاکستری، سیم های خنثی هستند که جریان را جذب کرده و آن را در سراسر خانه حمل می کند. اجازه ندهید قسمت “خنثی” شما را فریب دهد؛ زیرا آن ها هنوز هم می توانند بار را حمل کنند؛ مخصوصا اگر بار فعلی متعادل نباشد.

✔️ سیم های سفید پیچیده در نوار برقی سیاه یا قرمز نیز سیم های داغ هستند. این نوار فقط به شما اطلاع می دهد که سیم سفید که معمولا خنثی است، به جای سیم داغ استفاده می شود.

✔️ سیم های سبز ترمینال زمین را در یک جعبه خروجی متصل می کنند و آن را به میله گذر زمینی در تابلو برق متصل می کنند. در صورت برخورد سیم فعال با فلز یا رسانای دیگر، محلی برای خروج از زمین می دهد. سیم های سبز فقط می توانند به سیم های سبز دیگر متصل شوند؛ اما در صورت خرابی سیستم الکتریکی همچنان می توانند فعال بمانند.

✔️ سیم های مسی برهنه رایج ترین نوع سیم های اتصال زمین هستند.

✔️ سیم های آبی و زرد، اگرچه معمولا در کابل های غیر فلزی (NM) یافت نمی شوند؛ اما گاهی اوقات به عنوان سیم های داغ در یک مجرای الکتریکی استفاده می شوند. آبی ها ممکن است در کلیدها در بالا و پایین راه پله قرار داشته باشند تا نور یکسانی را کنترل کنند.

نحوه سیم کشی ساختمان

چه نوع سیم برای خانه استفاده می شود؟

اکثر خانه های مدرن از کابل غیر فلزی (NM) استفاده می کنند که شامل دو یا چند سیم پیچیده شده در داخل غلاف رنگی است که قبلا ذکر شد. بسته سیم معمولا شامل یک یا چند سیم داغ به علاوه سیم خنثی و زمین است.

برای قرار دادن سیم کشی در خانه قدیمی یا اگر سیم کشی شما فقط نیاز به کار دارد، می توانید سیم های قدیمی را با کابل NM جدید با استفاده از جعبه اتصال که از اتصالات سیم محافظت می کند، بچسبانید. سیم های مدار بزرگ تر ولتاژ مدار را حمل می کنند که لمس آن بسیار خطرناک است. اگر نمی دانید چه نوع سیم هایی دارید، همه آن ها را خطرناک بدانید.

 

⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐

برای آشنایی با انواع سیم و کابل مقاله

انواع سیم و کابل و کاربردهای هر یک

را مطالعه بفرمایید

⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐

 

اصول سیم کشی ساختمان و سوئیچینگ DIY

اگر اعتماد به نفس دارید و می خواهید کار سیم کشی DIY را به تنهایی انجام دهید، باید با اطلاعات و ابزار آماده باشید.

✳️ ابزار مناسب داشته باشید. این ممکن است یک مولتی متر باشد که ولتاژ الکتریکی را آزمایش می کند و یک نوار ترکیبی غلاف/سیم است.

✳️ با سیم های مختلف آشنا شوید. اطمینان حاصل کنید که سیم رنگی کجا می رود و هدف آن ها برای جلوگیری از برق گرفتگی و سیم کشی ایمن خانه شما چیست.

✳️ سیم بیشتری از آنچه نیاز دارید داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که حداقل سه اینچ خارج از جعبه برق کشیده شود.

✳️ دیوار خشک را با صفحات بزرگ وصله کنید. آیا سوراخ دیوار خشک را خیلی بزرگ کرده اید؟ با یک صفحه الکتریکی بزرگ اندازه آن را برطرف کنید.

✳️ برای کیفیت هزینه کنید. کیفیت سوئیچ ها و پریزها را دست کم نگیرید.

✳️ قبل از لمس سیم ها و مدارها، ولتاژ را بررسی کنید. مولتی متر به شما اطلاع می دهد که آیا لمس آنها ایمن است یا خیر.

سخن نهایی

در این مقاله (اصول سیم کشی ساختمان چیست) سعی کردیم که نحوه سیم کشی را تعریف کنیم و نکات اصولی در هنگام سیم کشی را ذکر کنیم. امیدواریم که از خواندن این مقاله به اطلاعات کافی رسیده باشید. لازم به ذکر است؛ شما می‌توانید انواع سیم و کابل و انواع سینی کابل و متعلقات آن را با کیفیتی عالی و قیمتی بسیار مناسب از فروشگاه اینترنتی سینی کابل کاوه تهیه و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *