انواع سیم و کابل و کاربردهای هر یک: امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، تقریبا همه چیز از برق تأمین می شود. چه در محیط داخلی و چه در خارج، ما نیاز به تامین برق بدون وقفه داریم که با استفاده از انواع سیم و کابل به دست می آید. نه تنها بخش برق از کابل و سیم برای انتقال و توزیع برق به خانه و صنایع ما استفاده می کند، بلکه بخش مخابرات نیز برای انتقال بی وقفه داده ها به انواع مختلف کابل متکی است. 

برخی از افراد به اشتباه سیم و کابل را یکی می دانند؛ در حالی که این دو کاملا متفاوت هستند. سیم از یک رسانای الکتریکی واحد ساخته می شود؛ اما کابل یک گروه یا دسته ای از سیم های متعدد در یک غلاف معمولی است و هر دوی آن ها برای انتقال جریان الکتریکی به کار می روند.

معرفی انواع سیم و کابل

معرفی انواع سیم

بطور کلی سیم‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که در اینجا به معرفی و کاربرد هریک می‌پردازیم:

1- سیم جامد یا تک رشته

این نوع سیم از یک قطعه سیم فلزی تشکیل شده است که توسط غلاف محافظ احاطه شده است. اغلب برای سیم کشی برد مدار استفاده می شود. سیم جامد کمتر مستعد خوردگی است؛ زیرا سطح کمتری در معرض محیط قرار دارد. سیم جامد در زیرساخت های ساختمان، کنترل وسایل نقلیه و برنامه های کاربردی در فضای باز استفاده می شود.

2- سیم فیوز

سیم فیوز دارای مقاومت کمی است تا اجازه دهد جریان عادی با به راحتی از آن عبور کند. سیم فیوز برقی یک سیم جامد است که از آلیاژ با نقطه ذوب پایین ساخته شده است.

3- سیم مگنت

این نوع سیم نیز یک سیم جامد است که معمولا از مس ساخته شده است. این سیم پیچ های محکم برای کاربردهایی مانند سلف، ترانسفورماتور، موتور، الکترومغناطیس و بلندگوها استفاده می شود.

4- سیم رشته ای

سیم رشته ای شامل چندین سیم کوچک است که به هم پیچیده شده اند. این سیم انعطاف پذیری بیشتری دارد و مقاومت بیشتری در برابر فرسودگی فلز نسبت به سیم جامد دارد. از آن برای اتصالات برد مدار در دستگاه های چند مدار چاپی استفاده می شود. سیم های رشته ای همچنین برای سیم های خطAC ، کابل های سازهای موسیقی، کابل های الکترود جوشکاری و کابل های موس کامپیوتر استفاده می شود.

5- سیم لیتز

این سیم لیتز نوعی سیم رشته ای است که در الکترونیک برای حمل جریان متناوب (AC) در فرکانس های رادیویی استفاده می شود. این سیم شامل رشته های سیم نازک است که به صورت جداگانه عایق بندی شده و به هم پیچیده شده اند.

6- سیم مفتول

سیم مفتول نوعی سیم الکتریکی است که نسبت به سیم جامد یا سایر سیم های رشته ای در برابر فرسودگی فلز مقاومت بیشتری دارد. برای کاربردهایی که به انعطاف پذیری مکانیکی بالا نیاز دارند؛ اما ظرفیت جریان کم دارند، مانند سیم تلفن ، هدفون و وسایل برقی کوچک استفاده می شود.

7- سیم بافته شده

نوعی سیم بافته شده از چند رشته کوچک سیم تشکیل شده است که به هم بافته شده اند. سیم های بافته شده رسانای بهتری نسبت به سیم های جامد هستند. وقتی خم می شوند به راحتی نمی شکنند. سیم های بافته اغلب به عنوان سپر الکترومغناطیسی در کابل های کاهش سر و صدا استفاده می شوند.

کاربرد انواع سیم و کابل 

معرفی انواع کابل

1- کابل برق  AC

به وسیله این کابل با خیال راحت جریان و ولتاژ را از برق داخلی به یک دستگاه الکترونیکی، معمولا منبع تغذیه AC به DC منتقل کنید. هادی های جداگانه در داخل یک روکش محافظ بیرونی مقاوم تر هستند و در یک یا هر دو انتهای آن اتصالات نصب شده است. اندازه و شمارش هادی، درجه جریان و ولتاژ، درجه حرارت و تأییدیه نمایندگی به طور معمول در طول روکش چاپ می شود.

2- کابل چند رسانایی

یک نوع سیم رشته ای است که در آن هر کابل 2-60 هادی متمایز را در داخل یک روکش معمولی قرار می دهد. در داخل این روکش هادی های رشته ای و جامد را به هم متصل می شود. از این کابل ها می توان برای اتصال وسایل سنگین، لوازم الکترونیکی پزشکی، سیستم های صوتی و غیره استفاده کرد.

3- کابل روبان

مجموعه ای از سیم های تک رسانا است که برای ایجاد شکل روبان در کنار هم متصل شده اند. همچنین ممکن است سیم زیپ نامیده شود؛ زیرا هادی ها می توانند از روبان جدا شوند. سیم ها مانند سایر کابل ها در یک روکش محافظ قرار نگرفته اند، بلکه به صورت جداگانه عایق بندی شده اند.

4- کابل هم محور

دارای یک هادی مرکزی عایق احاطه شده توسط یک سپر سیم بافته شده می باشد که در یک روکش خارجی محکم محصور شده است. منظور از کواکسیال دو یا چند شکل خطی سه بعدی است که محور مشترکی دارند. این نوع خط انتقال سیگنال های الکتریکی با فرکانس بالا را حمل می کند. برخی از کاربردهای این سیم شامل حمل سیگنال های تلویزیونی کابلی، کابل های شبکه اینترنت پهن باند و اتصال فرستنده ها و گیرنده های رادیویی به آنتن های آن ها است.

5- کابل بلندگو

دو یا چند رسانای الکتریکی (معمولا مس) است که به طور جداگانه با پلاستیک عایق بندی شده است. این دو سیم از نظر الکتریکی یکسان هستند؛ اما برای تشخیص قطبیت سیگنال صوتی صحیح مشخص شده اند. کابل بلندگو برای اتصالات الکتریکی بین بلندگوها و منابع تقویت کننده استفاده می شود. 

در این مقاله با انواع سیم و کابل و کاربردهای هر یک آشنا شدیم. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از این سایت بازدید کنید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سخن نهایی

در این مقاله (انواع سیم و کابل و کاربردهای هر یک) سعی کردیم که انواع سیم و کابل را تعریف کنیم و کاربرد هریک را شرح دادیم. امیدواریم که از خواندن این مقاله به اطلاعات کافی رسیده باشید. لازم به ذکر است شما می‌توانید انواع سیم و کابل را با کیفیتی عالی و قیمتی بسیار مناسب از فروشگاه اینترنتی سینی کابل کاوه تهیه و خریداری کنید.

بروز رسانی در 1402/07/18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *