ترانک یا ترانکینگ چیست؟

در این مقاله به شما خواهیم گفت ترانک یا ترانکینگ چیست؟ و از چه متریال ساخته شده و مزایای و کاربرد ترانک یا ترانکینگ چیست؟

تراکینگ را می توان با تقسیم کننده های (دیوایدرهای) ثابت و همچنین تقسیم کننده های (دیوایدرهای) متغیر و قابل تنظیم سفارش داد و دلیل اصلی استفاده از دیوایدر و ردیابی، سهولت جداسازی کابل های برق و شبکه در سینی کابل است.

ترانکها مکانی برای عبور کابل، برای جلوگیری از آسیب و آشفتگی آنها می باشد.

یکی از اصول کابل کشی یا استانداردهای کابل شبکه، استفاده از این دستگاه ها است.

ترانک ها به شما این امکان را می دهند که کابل های شبکه و … را از طریق آنها رد کنید و از آسیب آنها جلوگیری کنید و آنها را به مقصد هدایت کنید.

اما شاید شما هم همین معنی را در کلمه Docket شنیده باشید. کانال ها هم همین کار را می کنند، اما با این تفاوت مهم که صندوق عقب به شما اجازه می دهد علاوه بر عبور سیم، سوکت هم نصب کنید.

به عبارت دیگر ترانک در واقع همان کانال فلزی می‌باشد که وظیفه جابجایی سیم یا کابل معمولاً با جریان ضعیف را به ترتیب منظم از نقطه ای به نقطه دیگر عهده دار است.

همچنین محافظت فیزیکی از آنها را که شامل 2 قسمت بدنه است، انجام می دهد. و پوشش، یا جداکننده (دیواره) است.

تقسیم کننده ها وظیفه طبقه بندی و جداسازی فضای داخلی ترانک را عهده دار است.

ترانکینگ سیستم هدایت، حفاظت و انتقال شبکه ها توسط ترانک است و به عبارت دیگر به مجموعه ای از ترانک ها و کاورها و اتصالات در شبکه های برق و مخابرات یا شبکه های کامپیوتری و تلفنی یا شبکه های اینترنتی اطلاق می شود که نصب و راه اندازی می شوند.

در یک پروژه عمل کرد. به آن سیستم ترانکینگ می گویند. انواع سیستم های ترانکینگ مدل های تعبیه شده، دیواری (قرنیز)، دفنی و دیواری می باشد که این سیستم ها معمولا دارای اتصالاتی مانند موارد زیر می باشند.

– اتصالات یک تکه ،

– اتصالات یا زانویی ،

– دوراهی ،

سه راهی ها ،

چهارراهی

ترانک یا ترانکینگ چیست؟
ترانک یا ترانکینگ چیست؟

چرا از ترانکینگ استفاده کنیم؟

اگر به ظاهر و آسیب کابل ها و شبکه های برق اهمیت نمی دهید، نیازی به صرف هزینه و استفاده از این وسیله نیست،

در صورتی که به مجموعه خود اهمیت می دهید و توجه ویژه ای به جلوگیری از آسیب و اتفاقات بد دارید، مهم است. که از این وسیله استفاده می کنید.

برای درک بهتر سوال ترانکینگ باید به شما بگوییم که استفاده از این وسیله به زیبایی مجموعه شما کمک می کند و مهمترین دلیل استفاده از این مورد جلوگیری از آسیب کابل است.

کاربرد تراکینگ در محیط ساختمان

یکی از مناسب ترین و ضروری ترین ابزار برای سیم کشی ساختمان، تراکینگ فلزی است.

این تجهیزات نوعی کانال و محفظه بسته می باشد که با توجه به کابل های موجود می توان آن را به چند محفظه تقسیم نمود. تراکینگ به تراکینگ فلزی شبکه نیز معروف است.

مواد تولید این کانال

این نوع محصولات از نظر جنس به دو دسته کلی پلاستیکی (PVC) یا فلزی تقسیم می شوند که دسته اول سبک تر و ارزان تر و نصب آسان تر است اما از نظر دوام فیزیکی ضعیف تر از دسته دوم که فلزی است.

انواع ترانکینگ

– پلاستیک یا پی وی سی

از آنجایی که کاملا مشخص می باشد، این نوع ترانک از پلاستیک با درجات مختلف ساخته شده است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول لگراند فرانسه می باشد.

همانطور که در بالا اشاره شد، ماندگاری کمتری نسبت به میله های فلزی دارد و اکثر آنها روکار هستند. -نصب و روی دیوار در محیط اداری استفاده می شود و متاسفانه مدل پلاستیکی آن در نمونه کار شرکت ما نیست.

– ترانکینگ فلزی

ترانکینگ فلزی مجموعه ای از میله های فلزی هستند که در موافق ذکر شده است و کاملاً مشخص است که جنس آن فلزی است که البته به زیر مجموعه هایی مانند گالوانیزه – گالوانیزه با رنگ پودری الکترواستاتیک و فولاد و آلومینیوم از نظر مواد تقسیم می گردد.

یادآور می‌شویم شرکت سینی کابل کاوه تولید کننده انواع سینی کابل و اتصالات و متعلقات می باشد که در ادامه به شرح مختصری می پردازیم.

قیمت فروش ترانک یا ترانکینگ

انواع تراکینگ فلزی 

  1. زمینی
  2. هوایی

تراکینگ فلزی زمینی

این مدل در مواقعی استفاده می گردد که در زمین دفن شده و بدون سوراخ برای محافظت از کابل ساخته می شود.

تراکینگ فلزی هوایی

این مدل تراکینگ در مواقعی استفاده می گردد که در ارتفاع نصب می شود و برای جریان بهتر هوا سوراخ می شود که می تواند دارای جداکننده های پیچ ثابت یا قابل تنظیم باشد.

تراکینگ گالوانیزه (داکت فلزی گالوانیزه )

تراکینگ گالوانیزه که به آن کانال فلزی گالوانیزه نیز می گویند. به گونه ای است که ورق قطعه قطعه شده و سپس به ابعاد دلخواه برش داده می شود.

پس از عملیات پانچ به سمت نصب خم شده و به میله گالوانیزه یا به عبارتی ترانک فلزی گالوانیزه تبدیل می شود و مزیت استفاده از گالوانیزه مقاومت نسبی در برابر خوردگی مانند رطوبت است.

ترانک گالوانیزه با رنگ پودری الکترواستاتیک

در این مدل همان ترانک گالوانیزه پس از اتمام کلیه عملیات فلزکاری به مرحله شستشو و چربی گیری منتقل می شود

سپس در وان شستشو در چند مرحله کاملا شستشو و چربی زدایی شده و آماده رنگ آمیزی می شود. کاملاً شسته و خشک می شوند و

پس از آن به غرفه پاشش رنگ پودری هدایت می شوند و رنگ پودری الکترواستاتیک توسط اپراتور روی این موارد پاشیده می شود

و سپس به کوره هدایت می شوند و در دمایی حدود 200 درجه دیده و پخته می شوند،

بنابراین محصول نهایی میله های گالوانیزه با رنگ پودری الکترواستاتیک خواهد بود که باعث مقاومت بیشتر رنگ در برابر خوردگی و رطوبت می شود.

لازم به ذکر است که برای زیبایی و هماهنگی رنگ در پروژه های خود که گاهاً این اقلام باید بر روی دیوار یا سقف نصب شوند، تمایل زیادی به این کانال های فلزی با رنگ پودری الکترواستاتیک دارند.

که علاوه بر دوام بیشتر، زیبایی و یکنواختی الکترواستاتیک بیشتری دارند تا علاوه بر استقامت بیشتر، زیبایی و یکنواختی بیشتری به محیط ببخشند.

ترانک یا ترانکینگ چیست؟
ترانک یا ترانکینگ چیست؟

مدل استیل ترانکینگ

ترانک استیل به دلیل قیمت بسیار بالا در اکثر پروژه ها بهینه نیست و فقط در پروژه های خاص یا صنایع غذایی و دارویی استفاده می شود.

برای تولید یا ساخت آن از ورق های استنلس استیل ضد زنگ استفاده می شود.

رایج ترین نوع گرید فولادی L 304 یا 316L است و مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد و احتمال زنگ زدگی را به صفر می رساند.

مدل آلومینیومی ترانکینگ

این مدل از ورق آلومینیوم تولید شده و نسبت به سایر مدل های فلزی سبک تر می باشد، اما نسبت به سایر مدل های فلزی نرم تر و مقاومت کمتری در برابر ضربه و فشار دارد. در برابر رطوبت مقاوم است و تقریباً احتمال زنگ زدگی در آن وجود ندارد. لازم به ذکر است که در این مدل امکان پاشش رنگ پودری الکترواستاتیک نیز وجود دارد.

تفاوت بین ترانک و داکت چیست؟

تفاوت اصلی داکت و ترانکینگ در اندازه، مقاومت، قیمت و اجرا و نصب آنهاست.

جهت حجم کابل های بزرگتر، محیط های بزرگتر و شرایط آب و هوایی متفاوت ترانکینگ توصیه می شود.

آیا استفاده از ترانکینگ در کابل های شبکه ضروری است؟

با افزایش حجم برق و کابل های شبکه شما، هرج و مرج در شبکه ایجاد می شود که هم از نظر حمل و نقل خطرناک است و هم از زیبایی مجموعه شما می کاهد و از فشار و آسیب به کابل های شما جلوگیری می نماید.

پس قطعا استفاده از این ترانک یا این ابزار کاربردی ضروری است. اگر شما هم معتقد به کار اصولی و سیستماتیک هستید باید از ترانک در مجموعه خود استفاده کنید.

ترانک یا ترانکینگ چیست؟ | ترانک گالوانیزه
ترانک یا ترانکینگ چیست؟ | ترانک گالوانیزه

فواید و کاربردهای ترانکینگ چیست؟

به طور کلی ، کاربرد این دستگاه برای شبکه یا ساختار اولیه ساختمان یا واحد است. برای داشتن سیم کشی کامل، قطعا به این محصول نیاز داریم.

اما مزایا :

1- با استفاده از محفظه ها و پارتیشن های موجود در داخل، نویز کابل تا حد زیادی کاهش می یابد.

2- وقتی کابل ها را کنار هم قرار می دهید، گاهی نویز باعث کاهش کیفیت و سرعت ارتباط می گردد. این دستگاه با محفظه داخلی خود از نویز جلوگیری می نماید.

3- افزودن پریز برق، شبکه و غیره در سیستم های ساخت یافته و پایه های دستگاه این دیگر مشکلی نمی باشد.

4- در ساختمان هایی که به روش سنتی سیم کشی می شوند برای افزودن یک پریز ساده باید قسمتی از ساختمان را تخریب کرد که با استفاده از این وسیله، مشکل برطرف می گردد.

5- ترانکینگ بهترین راه برای محافظت از این سیم ها در محیط های پر تردد و صنعتی است که ممکن است ضربه یا فشار روی کابل وارد شود. بنابراین عمر مفید کابل شما بسیار افزایش می یابد.

6- اگر ترانکینگ ضد حریق و ضد آب را انتخاب نمایید از بسیاری از ضررهای احتمالی در برابر حوادث غیرمنتظره جلوگیری می کنید.

7- زیبایی یکی از مهمترین مزایای این دستگاه است.

8- انعطاف پذیری از دیگر مزیت های این دستگاه می باشد. هر زمان که بخواهید می توانید کلید سوکت را عوض کنید.

نتیجه

برای جلوگیری از حوادث و همچنین حفظ زیبایی مجموعه، استفاده از ابزاری به نام ترانک ضروری است. این دستگاه به شما این امکان را می دهد که به جای هرج و مرج و سردرگمی مجموعه خود را زیبا کنید و همچنین با هزینه کم عمر کابل را بیشتر کنید.

جهت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

2 پاسخ

  1. با سلام. دوست عزیز قیمت ترانکینگ چند هستش ؟ در صورت خرید کلی چند درصد تخفیف به ما میدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *