ترمینال‌های جعبه تقسیم موضوعی است که در این متن به آن خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

ترمینال نقطه‌ای درون جعبه تقسیم است که در آن دو سیم به هم وصل می‌شوند. اغلب در یک جعبه تقسیم چندین پایانه وجود دارد، که هر ترمینال به عنوان نقطه اتصال دو سیم مختلف عمل می‌کند.

در صورت نیاز به اندازه‌گیری مقاومت عایق، اطمینان حاصل کنید که از یک تستر مقاومت عایق مناسب استفاده شود. اگر نیاز است که عایق را از نوک سیم جدا کنید، می‌توانید قبل از اتصال سیم به ترمینال، از سیم لخت کن استفاده کنید تا عایق را درآورید.

می‌توانید هر ترمینال درون جعبه تقسیم را به عنوان اسکله‌ای در بندر بارگیری در نظر بگیرید. همانطور که هر اسکله در بندر برای خطوط متفاوت حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود، هر ترمینال درون جعبه تقسیم نیز برای اتصال الکتریکی متفاوتی در نظر گرفته می‌شود.

همانطور که بندر بارگیری می‌تواند چندین اسکله داشته باشد، جعبه تقسیم نیز می‌تواند چند ترمینال داشته باشد. رایج‌ترین جعبه‌های تقسیم، جعبه‌های 4 یا 6 ترمینالی هستند.

یعنی تعداد دقیق ترمینال‌ها همیشه به تعداد اتصالاتی که باید ایجاد کنید بستگی دارد. هنگام انتخاب جعبه تقسیم برق، اطمینان حاصل کنید که برای هر جفت سیمی که می‌خواهید متصل کنید، ترمینال کافی داشته باشید.

سیم‌کشی در هر ترمینال انجام می‌شود تا یک اتصال الکتریکی ایجاد شود. می‌توانید ولتاژ هر اتصال را با استفاده از مولتی متر اندازه‌گیری کنید.

روش های اتصال سیم‌ها در یک ترمینال

برای اتصال سیم‌ها در یک ترمینال چند روش مختلف وجود دارد. نوع ترمینال بستگی به این دارد که سیم‌ها چقدر دقیق به هم متصل می‌شوندکه انواع آن عبارتند از:

ترمینال پیچی Busbar

برای نصب سریع استفاده می‌شوند، این ترمینال‌ها با وصل کردن هر یک از سیم‌های کابل به داخل سوراخ‌های خود ایمن می‌شوند.

ترمینال‌های جعبه تقسیم

پایانه‌های پیچی تک

این ترمینال‌ها تمام کابل‌ها (به عنوان مثال، کابل‌های کواکسیال یا هم‌محور) را در یک نقطه اتصال جمع می‌کنند، و با یک پیچ تک به یکدیگر وصل می‌کنند (با استفاده از یک پیچ گوشتی خوب). این ترمینال‌ها در دسترس‌ترین نوع ترمینال اتصال هستند که از تعداد زیادی سیم پشتیبانی می‌کنند.

پایانه‌هایی که به نگه‌داری نیاز ندارند (Maintenance-free terminals)

این ترمینال‌ها انواع جدیدی از ترمینال‌های اتصالی هستند که به جای اینکه پیچ داده شوند، محکم، فشرده، یا جاگذاری شده‌اند تا قسمت‌های مختلف خود را محفوظ کنند. این ترمینال‌ها به عنوان راه حلی آسان و بدون استرس برای جعبه‌های تقسیم واقع در جاهای “غیرقابل دسترسی” در نظر گرفته می‌شوند.

اندازه و شکل جعبه تقسیم

جعبه‌های تقسیم در اشکال و اندازه‌های متفاوتی هستند. انتخاب آن بستگی به این دارد که شما از جعبه تقسیم چه استفاده‌ای می‌کنید. به عنوان مثال، اگر به دنبال جعبه تقسیمی برای اتصال ترمینال تک در دیوار خود هستید، جعبه تقسیم فلزی از جنس استیل ضدزنگ 4 فوت، راه‌حل ایده‌آل نیست. جعبه تقسیمی بخرید که نه زیاد کوچک و نه زیاد بزرگ باشد، و طرحی داشته باشد که متناسب با سیستمی باشد که در محفظه قرار می‌دهید.

انواع جعبه‌ تقسیم

نوع مواد به کار رفته در ساخت جعبه تقسیم (ترکیب مواد آن) نقش مهمی در دوام و پایایی آن دارد.

بیشتر جعبه‌های تقسیم برقی یا از فلز و یا پلاستیک (پلیمر) ساخته می‌شوند. چهار نوع اصلی جعبه‌ تقسیم عبارتند از:

1- جعبه‌ تقسیم فلزی

2- جعبه‌ تقسیم PVC (پلاستیک)

3- جعبه‌ تقسیم ABS (پلاستیک)

4- جعبه‌ تقسیم فایبرگلاس (پلاستیک تقویت شده با الیاف)

جعبه تقسیم فلزی

این جعبه تقسیم به عنوان جعبه‌ی الکتریکی فلزی نیز شناخته می‌شود. جعبه‌های تقسیم فلزی این مزیت را دارند که در مقایسه با جعبه‌های تقسیم پلاستیکی (PVC ، ABS و فایبرگلاس) از مقاومت، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش بیشتر، و مقاومت در برابر شعله‌ی بیشتری برخوردار هستند. علاوه بر این، این جعبه‌های تقسیم هم در دمای بالا و هم در دمای پایین می‌توانند استحکام خود را حفظ کنند.

ایراد آنها این است که جعبه‌های تقسیم فلزی گران‌تر، سنگین‌تر، و رسانا هستند. از آنجا که فلز رساناست، باید جعبه اتصال فلزی خود را به زمین اتصال دهید. جعبه‌های تقسیم فلزی دارای این ایراد نیز هستند که در مقابل خوردگی یا زنگ‌ زدگی آسیب‌ پذیر هستند. اگرچه این به نوع فلز استفاده شده بستگی دارد.

سه نوع اصلی جعبه تقسیم فلزی وجود دارد:

1- جعبه تقسیم فولاد نرم (گالوانیزه)

2- جعبه تقسیم آلومینیوم

3- جعبه تقسیم استیل ضد زنگ

جعبه‌ تقسیم چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *