جعبه‌ تقسیم که جعبه‌ی الکتریکی، جانکشن باکس و یا جعبه‌ی ترمینال نیز نامیده می‌شود، یک جعبه‌ی محافظتی است که سیم‌ها در آن به هم متصل می‌شوند. جعبه‌های تقسیم غالباً در گچ دیوار، در سقف، یا بتن کار گذاشته می‌شوند. این جعبه‌ها در اکثر خانه‌ها، ساختمان‌ها، و کارخانه‌ها رایج هستند. جعبه‌های تقسیم هم در جای سرپوشیده و هم در محیط روباز یافت می‌شوند و به صورت توکار یا روکار مورد استفاده قرار می گیرند. جعبه‌های تقسیم ضد آب معمولاً در فضای بیرونی استفاده می‌شوند. جعبه‌های تقسیم معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

کاربرد جعبه تقسیم

در بیشتر جاهایی که برق باشد جعبه تقسیم نیز پیدا می‌کنید. جعبه تقسیم روکار و جعبه تقسیم توکار کارهای مختلفی انجام می‌دهد:

افراد را از تماس و برخورد با سیم‌های برق‌دار محافظت می کند.

سیم‌های شما را از گرد و غبار و رطوبت محافظت می کند.

از اینکه جوندگان کوچک (موش‌ها) سیم‌های شما را بجوند جلوگیری می‌کند.

نقشه‌ی الکتریکی ساختمان را به چند واحد سازمان‌دهی می‌کند.

از انتشار آتش درون جعبه‌ی تقسیم جلوگیری می‌کند. (اگر به درستی پوشانده شده باشد)

به طور خلاصه این جعبه‌های تقسیم از اینکه چیزهای ناخواسته مانند آب، موش، و دست شما با سیم‌های برق‌دار تماس داشته باشد جلوگیری می‌کنند. اگر به درستی پوشانده شوند، از انتشار آتشی که درون جعبه‌ی تقسیم شروع شده به بیرون جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، جعبه‌های تقسیم به ساده‌سازی کلیه‌ی سیم‌کشی‌های برقی داخل ساختمان کمک می‌کنند. معمولاً هر جعبه تقسیم در یک ساختمان بخش متفاوتی از سیم‌کشی نقشه‌ی کلی ساختمان را نشان می‌دهد. جعبه‌های تقسیم بزرگتر نیز می‌توانند حاوی محافظ تغییر ولتاژ کل خانه باشند. این نوع آرایش سازمان یافته انجام هر نوع کار برقی را بسیار ساده تر می‌کند (درست مانند استفاده از مجموعه‌ای از ابزارهای برقی مناسب). اگر جعبه تقسیم نبود، کار برقکار بسیار سخت‌تر می‌شد.

جعبه تقسیم چیست

انتخاب جعبه تقسیم مناسب

جعبه‌های تقسیم برق انواع مختلفی دارند، و از نوعی فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند. جعبه تقسیم مناسب برای شما به این بستگی دارد که شما آن را برای چه کاری لازم دارید. آیا جعبه تقسیم ضد آب (واترپروف) نیاز دارید؟ آیا جعبه تقسیم برای استفاده در فضای باز یا فضای سرپوشیده می‌خواهید؟ آیا جعبه‌ی 4 یا 8 ترمینالی است؟ این فهرست سؤالات ادامه دارد.

انتظارات خود از جعبه تقسیم الکتریکی را در ذهن خود مجسم کنید و بر اساس خواسته‌ها، نیازها، و خدمات آن محصول را انتخاب کنید. از آنجا که هر نوع جعبه تقسیم الکتریکی دارای مزایا و معایب متفاوتی است، انتخاب جعبه تقسیم عالی و مناسب بستگی به این دارد که شما آن را برای چه کاری نیاز دارید.

امتیاز حفاظت جعبه تقسیم

انجمن ملی تولیدکنندگان برق (NEMA) استانداردهای مورد استفاده در آمریکای شمالی برای رتبه‌بندی‌های مختلف محفظه‌های الکتریکی (یعنی جعبه‌های تقسیم) را تعریف می‌کند. رتبه‌بندی‌های انجمن NEMA شرایط محیطی که یک جعبه تقسیم الکتریکی قادر به تحمل آن است را شرح می‌دهد ، مثلاً آیا جعبه تقسیم می‌تواند در برابر گرد و غبار، نور، باد، برف، و سایر شرایط آب و هوایی مقاومت کند.

برای جعبه تقسیم الکتریکی ضد آب، حداقل به جعبه تقسیم نوع 3 انجمن ملی تولیدکنندگان برق (NEMA) نیاز دارید (اگر محافظت در برابر زنگ‌زدگی (خوردگی) نیز برایتان اهمیت داشته باشد، به نوع 3X/3RX/3SX نیاز دارید).

رتبه‌بندی انجمن ملی تولیدکنندگان برق (NEMA) به شما خواهد گفت که آیا یک جعبه تقسیم الکتریکی برای استفاده در مکان‌های خطرناک یا غیر خطرناک و استفاده در فضای سرپوشیده یا فضای بیرونی مناسب است یا خیر. علاوه براین، رتبه‌بندی به شما نشان می‌دهد که جعبه تقسیم چقدر در برابر روغن، خنک کننده‌ها، و خورنده‌ها محافظت می‌شود.

سیستم رتبه‌بندی مشهور دیگر عبارت است از درجه‌ی حفاظتی (IP) یا سیستم رتبه‌بندی حفاظت بین‌المللی. این سیستم معمولاً تحت عنوان رتبه‌بندی IP شناخته می‌شود. رتبه‌بندی IP میزان حفاظت جعبه تقسیم در برابر برخورد یا ورود اشیاء بیگانه، گرد و غبار و رطوبت را نشان می‌دهد. ورود اشیاء خارجی روشی جالب است تا به شما گفته شود چه چیزی می‌تواند و چه چیزی نمی‌تواند وارد جعبه تقسیم شود.

حفاظت دارای سطوح مختلف است. به عنوان مثال جعبه تقسیم مقاوم در برابر گرد و غبار یا آب، جعبه تقسیم غیرقابل نفوذ در برابر گرد و غبار، جعبه تقسیم ضد آب و جعبه تقسیم دارای قابلیت فرو رفتن در آب. سطح دقیق حفاظت به امتیاز IP بستگی دارد.

جعبه تقسیم‌های رایج که دارای امتیاز IP هستند عبارتند از:

جعبه تقسیم‌های IP65 – به عنوان ” غیرقابل نفوذ در برابر گرد و غبار و مقاوم در برابر آبی که از شیر آب می‌ریزد” رتبه بندی می‌شود.

جعبه تقسیم‌های IP67 – به عنوان “غیرقابل نفوذ در برابر گرد و غبار” و مقاوم در برابر فواره‌های قدرتمند آب و یا در برابر دریاهای متلاطم (تا عمق 1 متر غوطه‌وری غیر مداوم) امتیازبندی می‌شود.

جعبه تقسیم‌های IP68 – به عنوان “غیرقابل نفوذ در برابر گرد و غبار” و مقاوم در برابر غوطه‌وری کامل و مداوم در آب (مناسب برای غوطه‌وری مداوم در عمق زیر 1 متر) امتیازبندی می‌شود.

تولیدکننده معمولاً جزئیاتی در مورد حداکثر عمق و یا شرایط فشار را در اختیار شما قرار خواهد داد.

در نهایت، محافظ الکتریکی جعبه تقسیم را خواهید داشت. این امتیازبندی حفاظتی معمولاً به صورت آمپر نشان داده می‌شود. از این رتبه‌بندی استفاده می‌شود تا مشخص شود که آیا جعبه تقسیم می‌تواند حداکثر جریان خطای مدار مورد نظر شما را مدیریت کند یا خیر.

ایده‌ی خوبی است که به جای دست کم گرفتن جعبه‌های تقسیم خود، مقدار مجاز آنها را اندکی بیشتر در نظر بگیرید. این کار مانند سپر ایمنی عمل می‌کند و مانع بروز خطای انسانی در محاسبات رتبه‌بندی یا مانع آسیب‌های خطای غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.

سینی کابل کاوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *