برای راه اندازی و کار یک لامپ فلورسنت، دو عمل اساسی باید صورت بگیرد:

۱- ولتاژ نسبتا بزرگی دو سر لامپ قرار بگیرد تا تخلیه الکتریکی شروع شده و لامپ روشن شود.

۲- پس از روشن شدن لامپ، جریان مدار محدود شود.

مکانیزم فوق را می توان با کمک یک چوک (سلف) و استارتر به طریقی که توضیح داده شد، پیاده کرد و یا با کمک یک مدار الکترونیکی بالاست الکترونیکی لامپ را راه اندازی کرد. مدارات الکترونیکی راه انداز لامپ فلورسنت مزایای بسیار زیادی دارند.

راه اندازی لامپ فلورسنت

تخلیه الکتریکی لامپ فلورسنت

 می دانیم الکترونهای هر اتم در مدارهای معینی که ترازهای انرژی مشخصی دارند به دور هسته در حال گردش هستند. اعمال ولتاژ ناگهانی زیاد (به روشی که توضیح داده شد) باعث می شود این الکترون ها انرژی دریافت کرده و از تراز اصلی انرژی خود خارج شوند و به ترازهای بالاتر انرژی بروند، بعد از عادی شدن جریان و رسیدن ولتاژ به ولتاژ شبکه، الکترون ها دوباره به ترازهای قبلی خود باز می گردند و در حین بازگشت انرژی دریافت شده در مرحله قبل، به صورت نور ماوراء بنفش آزاد می کنند.

نور ماوراء بنفش در اثر برخورد با مواد فلورسان به نور مرئی تبدیل می شود. در این دسته از لامپ ها الکترود نقش مهمی در شروع تخلیه الکتریکی دارد. اغلب لامپ های فلورسنت که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند از این نوع است.

لامپ های فلورسنت بدون الکترود

الکترود یکی از مهمترین نقش ها را در عملکرد لامپ دارد. از سوی دیگر الکترود آسیب پذیرترین قسمت لامپ است و در اغلب موارد عامل اصلی خرابی و پایان عمر لامپ، از بین رفتن الکترود و یا به اتمام رسیدن ماده امیتری که سطح فیلامان لامپ را پوشانده، است.

مورد اول باعث می شود که لامپ اصلا روشن نشود و در اثر به اتمام رسیدن ماده امیتر پوشاننده فیلامان لامپ، لامپ مرتباً چشمک می زند و نمی تواند روشن شود. همچنین وجود فیلامان باعث می شود که لامپ نسبت به لرزش بسیار حساس باشد. برای حل مشکلات ذکر شده، لامپ هایی به عنوان لامپ های فلورسنت بدون الکترود (Electrodless) به بازار عرضه شده اند. تیوب این نوع  لامپ به صورت یک حلقه کاملاً بسته است که دو حلقه فلزی در دو طرف آن قرار دارد. وظیفه این حلقه ها ایجاد میدان مغناطیسی قوی داخل تیوب است.

در نتیجه الکترون های لایه آخر که قبلاً به واسطه بمباران الکترونی، انرژی گرفته و به ترازهای بالاتر منتقل می شدند، این بار انرژی مورد نیاز خود را از میدان مغناطیسی اعمال شده دریافت می کنند. ادامه مکانیزم همانند لامپ های قبلی است، یعنی الکترون ها در بازگشت، اشعه ماوراء بنفش منتشر می کنند که با استفاده از پوشش فلورسان به نور مریی تبدیل می شود.

یکی از انواع لامپ فلورسنت، لامپ های بدون الکترود آن ها است. با توجه به حذف الکترود، طول عمر این لامپ ها بسیار بالا است در واقع، چنانچه لامپ دچار شکستگی نشود، این لامپ ها می توانند کار کنند، با این حال، به دلیل افت خاصیت فسفر در تبدیل اشعه ماوراء بنفش به نور مرئی، طول عمر متوسط برای این لامپ ها در حدود ۶۰۰۰۰ ساعت تعریف می شود که پس از این مدت با اینکه لامپ روشن است ولی شار نوری آن به %۵۰ مقدار اولیه رسیده است.

در حال حاضر در اغلب مواردی که تعویض لامپ در آنها با دشواری همراه است، نظیر داخل تونل، سقف های بسیار بلند و … و نیز مواردی که در محیط لرزش وجود دارد، نظیر محیط های صنعتی، دیواره ماشین آلات، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و … از این لامپ ها استفاده می شود.

سینی کابل پی وی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *