با افزایش جمعیت در حال حاضر تعداد زیادی ساختمان و مراکز خدماتی گوناگون در حال احداث می باشد. همانطور که می دانید برای ساخت این بخش ها استانداردها و نکات مهمی در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که یک ساختمان بدون در نظر گرفتن این نکات و با استفاده از متریال ها و مواد نامرغوب و نامناسب ساخته شود احتمال به خطر افتادن جان انسان ها وجود دارد. در حال حاضر انواع مختلفی از تجهیزات و محصولات برای استفاده در صنعت ساختمان سازی وجود دارد.

چگونگی نصب بولت و صفحه ستون

همانطور که می‌دانید در گذشته معمولاً ساخت اکثر آپارتمان ها و خانه ها با استفاده از موادی مانند گچ، سیمان، چوب، سنگ و غیره انجام می شده است، اما این ساختمان ها از مقاومت بالایی برخوردار نبودند. اگر تا به حال در حین ساخت یک ساختمان مراحل کار آن را مشاهده کرده باشید می بینید که برای هر طبقه و یا هر بخش از این ساختمان متریال های مختلفی از جمله انواع میلگردها، ستون ها، سنگ ها، کاشی ها و غیره استفاده می شود.
امروزه در کشور ما اکثر متریال ها و مواد مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی به صورت خودکفا و بدون استفاده از محصولات وارداتی تولید می شود. هر یک از کارخانه های تولیدی فعال در این زمینه سعی دارند تا با تولید محصولاتی با کیفیت گسترش عظیمی در کار خود ایجاد کنند. اما نکته مهم این است که هر کدام کیفیت مخصوص به خود را دارند. یکی از مهم ترین بخش ها در حین ساخت یک آپارتمان نصب بولت و صفحه ستون می باشد که در این مطلب اطلاعات بیشتری در این زمینه مطالعه خواهید کرد.

دلایل استفاده از صفحه کف ستونی و بولت

مهم ترین ویژگی یک ساختمان این است که باید مقاومت بالایی داشته باشد. این مقاومت باید در شرایط گوناگون و برای مدت طولانی حفظ شود، همانطور که می‌دانید به دلیل رفت و آمد در این سازه ها امکان متحرک شدن تجهیزات استفاده شده در آن ها وجود دارد. اما چنانچه یک ساختمان با توجه به استانداردها و به روش اصولی نصب شود این تحرکات به طور کامل حذف خواهد شد. در حال حاضر برای جلوگیری از هرگونه تحرک و استقرار محکم ساختمان در محل اصلی خود از ساز و کارهای ویژه ای استفاده می‌شود. اگر قصد خرید سینی کابل دارید، فروشگه سینی کابل کاوه بهترین انتخاب است.

در حال حاضر مهندسان و کارشناسان ساختمان سازی برای استفاده از تجهیزات مقاومتی از بولت ها و صحفه های کف ستونی استفاده می کنند. به کارگیری این محصولات نامبرده شده باعث می شود تا مقاومت کششی آپارتمان شما تا حدود زیادی افزایش پیدا کند. شما می توانید با نصب بولت ستون های فلزی در سایزها و اندازه های مختلف را در حین ساختمان سازی استفاده کنید. از آنجا که بعد از استفاده از این تجهیزات مقاومت سازه شما افزایش پیدا می‌کند می‌توانید پروژه ساختمان سازی را با سرعت بیشتری پیش ببرید. توجه داشته باشید که نصب صفحه ستونی و بولت در مکانی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است و این فرآیند باید توسط افراد کارشناس در این زمینه انجام شود.

روش های نصب صفحه ستونی و بولت

همانطور که می دانید برای ساخت تجهیزات و سازه های گوناگون، پایه گذاری اصولی از اهمیت زیادی برخوردار است. چنانچه پایه یک ساختمان با کیفیت و با توجه به استانداردهای در نظر گرفته شده ساخته نشود سایر بخش‌های آن نیز به درستی احداث نخواهد شد. صفحه گذاری یکی از مهم ترین مراحل ساختمان سازی می باشد به همین دلیل در حین راه اندازی این بخش استانداردها و ساز و کارهای ویژه‌ای مورد استفاده قرار می گیرد.
در هنگام نصب صفحه ستونی توجه به اندازه های تعیین شده در نقشه کشی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید کلیه بخش های احداث این فرایند با توجه به نکات تعیین شده انجام شود. برای مثال پس از آکس بندی محل نصب صفحه ستونی را با استفاده از طناب مشخص می کنند.
یکی از مهم ترین نکات در حین نصب صفحه ستون این است که سطح زیرین آن باید به صورت کامل صاف و صیقلی باشد در چنین شرایطی برای صاف کردن این بخش از گروت استفاده می کنند،به این فرآیند گروت ریزی می گویند.
یکی از مهم ترین مزایای گروت ریزی این است که چسبندگی صفحه ستون افزایش پیدا می کند با توجه به این موضوع انتقال بار به درستی انجام خواهد شد. شاید برایتان سوال باشد که گروت چیست؟ گروت مخلوطی از سیمان، ماسه، آب و مواد دیگر می باشد، یکی از مهم ترین ویژگی‌های گروت این است که این ماده پس از خشک شدن دچار انبساط و یا انقباض نخواهد شد. همچنین امکان استفاده از این محصول در هر شرایط آب و هوایی وجود دارد پس از گروت ریزی نصب صفحه ستون با استفاده از بیس پلیت ها انجام خواهد شد.

روش های نصب صفحه ستونی و بولت

توجه داشته باشید که قرار دادن بیس پلیت ها در محلی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. بولت ها نیز نقش بسیار مهمی در حفظ استحکام و ماندگاری ساختمان ها دارد در واقع اکثر صفحه ستون ها با استفاده از بولت به پیش ساختمان و یا همان فوندانسیون متصل می شود. میزان استفاده از بولت ها با توجه به فشار وارد شده تعیین می شود. در پی این موضوع تعداد ۲، ۴، ۶ و یا تعداد بیشتری سوراخ در صفحه ستون ایجاد خواهد شد.

نحوه نصب صفحه ستون و انواع بولت
نحوه نصب صفحه ستون و انواع بولت

برای هر یک از سوراخ های ایجاد شده یک بولت استفاده می شود برای قرار دادن بولت ها در این سوراخ ابتدا سر آن را رزوه می کنند پس از آن بولت ها با استفاده از مهره به صفحه ستون محکم می شوند. پس از محکم شدن بولت به صفحه ستون برای افزایش درگیری آن با پی ساختمان انتهای بولت را خم می کنند در حال حاضر انواع مختلفی از بولت‌ها برای این فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال بولت دو سر رزوه تمام رزوه انکر بولت انواع کاربردی از بولت ها در این فرایند می باشند اما در اکثر مواقع برای اتصال پلیت به فونداسیون از بولت عصایی استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید که انجام کلیه مراحل نام برده شده با توجه به استانداردها و اندازه گیری های تعیین شده از اهمیت زیادی برخوردار است و این فرآیند باید تحت نظر مهندسان و کارشناسان انجام شود.

محافظت کف ستون ها و پیچ های مهاری

در حین ساختمان سازی برای جلوگیری از هرگونه آسیب به بخش های مختلف ساختمان و حفظ استحکام سازه از تجهیزات و مواد گوناگونی استفاده می‌شود. یکی از آسیب پذیرترین قسمت های هر ساختمان کف آن می باشد، همانطور که می دانید در این بخش رطوبت زیادی وجود دارد در شرایطی ممکن است این رطوبت توسط تجهیزات استفاده شده در این بخش جذب شده و از استحکام ساختمان کم کند، در چنین شرایطی مهندسان برای جلوگیری از این آسیب ساز و کارهای ویژه‌ای را در نظر گرفته‌اند. یکی از مناسب ترین روش ها برای محافظت از کف ستون ها و ساختمان ها بتن ریزی می باشد.
در چنین شرایطی با استفاده از ماشین آلات مخصوص اطراف ستون را با استفاده از بتن پر می کنند. برای افزایش میزان این محافظت قبل از بتن ریزی مقطع فولادی را به صورت کامل تمیز می کنند در چنین شرایطی بتن به این مقطع به صورت محکم می‌چسبد و محافظت بیشتری ایجاد خواهد کرد.

محافظت کف ستون ها و پیچ های مهاری

یکی دیگر از روش ها برای محافظت از کف ستون ها استفاده از رنگ می باشد در برخی از ساختمان ها که امکان باز کردن و نصب مجدد قطعات وجود دارد از قیر مخلوط با ماسه نرم استفاده می کنند. در حال حاضر برای جلوگیری از هرگونه آسیب قبل از بتن ریزی قطعات را با استفاده از گونی و یا پلاستیک می پوشانند. استفاده از پیچ های مهاری در هنگام بتن ریزی باعث می شود تا این فرایند با کیفیت بیشتری انجام شود. قبل از بتن ریزی ابتدا این پیچ های مهاری را در بخش‌های تعیین شده قرار می دهند.
سپس اطراف آن ها را با بتن پر خواهند کرد امروزه روش های گوناگونی برای تثبیت پیچ های مهاری در ساختمان وجود دارد. در این مطلب اطلاعات مفیدی را در رابطه با نحوه بکارگیری انواع بولت و راه اندازی صفحه کف ستون مطالعه کرده‌اید. در حال حاضر شما می توانید فیلم های زیادی که مربوط به چگونگی نصب انواع بولت و راه اندازی صفحه ستون است را مشاهده کنید. اگرچه امروزه روش ها و تجهیزات دیگری برای افزایش مقاومت ساختمان ها استفاده می شود اما این فرایند یکی از قدیمی ترین روش ها برای افزایش مقاومت ساختمان می باشد و استفاده از این روش در سرتاسر جهان مشاهده می شود. توجه داشته باشید که علاوه بر استفاده از متریال های با کیفیت در این زمینه نصب این تجهیزات به روش اصولی نیز حائز اهمیت است.

مقالات مرتبط:

تفاوت های توری مرغی و رابیتس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *