ورق ضد سایش یک ورق فولادی آلیاژی با کربن بالایی است و کربن موجود در آن موجب سختی و مقاومت آن شده است و همچنین اضافه شدن آلیاژ ها شکل پذیری و مقاومت در برابر هوا را افزایش می دهد و زمانی که مواد در طول یک دوره از بین می رود و ساییدگی رخ می دهد، و اگر این ساییدگی به طور ناگهانی و سریع و غیر منتظره رخ دهد باعث شکستن سازه می شود.

جوشکاری ورق ضد سایش

فولاد به طور کلی دارای مقاومت عالی در برابر سایش دارد اما میزان مقاومت آن ها با یک دیگر متفاوت است. انواع مختلفی از فولاد ها وجود دارد که مخصوصاً برای جلوگیری از سایش ها ساخته شده و به عنوان فولاد های ضد سایش در عموم شناخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با قیمت سینی کابل به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

برای جوشکاری ورق ضد سایش باید مراحلی طی شود، در پروسه جوشکاری ورق ضد سایش عواملی وجود دارد که بر روی کیفیت کار تاثیر بسیار زیادی دارد، درز جوش توسط ماشین کاری یا برشکاری شعله ای عملیاتی است که قبل از جوشکاری ورق ضد سایش باید آماده شود و در ابتدای عملیات جوشکاری باید درز آن بدون روکش،خشک و عاری از هرگونه زنگ زدگی و رنگ پریدگی و پوسته شدن و سایر ناخالصی ها باشد و الکترود جوش باید با توجه به خواص مکانیکی انتخاب شود و در اکثر موارد برای قطعات هایی که در موقعیت تنش و سایش شدیدی هستند قرار نمی گیرد. در کل بهتر است در طراحی بخش جوشکاری شده در موقعیتی قرار بگیرد که سایش کمتری صورت بگیرد.

سیستم های جوشکاری ورق ضد سایش

سیستم جوشکاری ورق ضد سایش نماد کیفیت بالا در فلز پایه و مواد مصرفی است و راه حل های اثبات شده این سیستم خواص اجزا تولید را تضمین می کند. صافی سطح گرید های فولاد ضد سایش بازدهی تولید را بیشتر می کند و استفاده از انواع فولاد های ورق ضد سایش موجب کاهش ضخامت در طراحی و در نتیجه کاهش وزن و حجم در هنگام حمل و نقل را ممکن می کند. کربن نقش اساسی در ساختن ورق ضد سایش دارد و باعث می شود که سختی و مقاومت فولاد افزایش پیدا کند.
اما کاربرد آلیاژ کربن زیاد باعث کاهش مقاومت در برابر کشش فولاد می شود و آن را شکننده و مستعد ترک خوردگی می کند، به همین دلایل داشتن دستور العمل های مناسب برای ساخت ورق ضد سایش بسیار ضروری است تا با برقراری تعادل در کاربرد آلیاژ عملیات حرارتی و شیمیایی. فولاد هایی که با حداکثر مقاومت و قابلیت جوشکاری به صفحه ها و سختی خوب به دست آید.
ورق ضد سایش ورقی فولادی است که به طور خاص برای عمر طولانی و در شرایط سخت در حالت نورد طراحی و ساخته می شود. ورق های ضد سایش به طور خاص برای استفاده از نگهداری طولانی مدت در شرایط سخت توسعه یافته است، و ورق های ضد سایش به طور کلی مقاومت خوبی در برابر لغزش و ضربه زدن و خراش را دارد.

نکات جوشکاری ورق ضد سایش

به هنگام جوشکاری توجه به نکات ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که سرپوشی از رعایت و توجه به آن خسارت های مالی و جانی جبران نا پذیری را با دنبال خود می آورد‌ و از آن جایی که کار با دستگاه جوشکاری و برق خطرناک است و نمی توان هنگام کار با آن سهل انگاری کرد، دانستن نکاتی که هنگام انجام کار با این نوع از دستگاه ها کمک بسیار زیادی به فرد جوشکار می کند تا آسیب های جبران ناپذیری را برای خود به وجود نیاورد.
پوشش جوشکار به منظور رعایت موارد ایمنی باید کلاه مقاوم به اشعه، حفاظ صورت و ماسک جوشکاری دستی با لیزر های فیلتر دهنده، لباس آستین بلند و کامل و یقه دکمه دار، دست کش بلند و مقاوم در برابر آتش و جرقه، کفش و یا چکمه ایمن ، پیش بند چرمی وعینک مخصوص محافظ باید استفاده کرد.
برای جوشکاری استفاده از عینک و نقاب بسیار ضروری و مهم و لازم است زیرا در هنگام جوشکاری ورقه های ضد سایش و هر نوع جوشکار دیگری دو نوع اشعه غیر مرئی به وجود می آید که برای چشم و پوست بسیار آسیب زا و ضرر دارد و در صورت مشاهده نقاط سفیدی در جلو چشم پس از برداشتن عینک باید از عینک با شیشه تیره تر و در صورت ندیدن حوضچه محل جوش باید از عینک شیشه روشن تری استفاده شود.
لباسی که فرد جوشکار می پوشد باید به قدری ضخیم باشد که از نفوذ اشعه های خطرناک جلوگیری کند و لباس هایی که با الیاف طبیعی هستند نسبت با جلوگیری ورود اشعه ها مقاوم تر هستند.

چگونگی انجام جوشکاری انواع صفحه ضد سایش
چگونگی انجام جوشکاری انواع صفحه ضد سایش

نکات جوشکاری ورق ضد سایش

به دلیل اثر گذاری نا مطلوب اشعه ماورا بنفش و مادون قرمز در هنگام جوشکاری باید از نقاب دستی و برای جوشکاری های بلند مدت از نقاب های ثابت استفاده شود و اگر جوشکاری در فضای بسته انجام می شود حتما از تهویه مناسب باید استفاده شود. قبل از انجام جوش کاری باید محیط مورد نظر را مورد بررسی قرار داد تا احتمال آتش سوزی نداشته باشد و هیچ گونه مواد اشتعال زا در محیط در آن جا وجود نداشته باشد و در صورت وجود مخازن و لوله های حاوی مواد آتش زا محل مورد نظر باید تخلیه شود تا اتفاقی جبران ناپذیر رخ ندهد.
هنگام جوشکاری نیز زمین محل مورد نظر نیز باید کاملا خشک باشد و در صورت خیس بودن زمین می توانید از لاستیک، خورده های چوب و غیره به عنوان زیر پایی استفاده کنید. توجه به نکات و موارد هایی که گفته شد بهتر است انجام شود تا دچار خسارت های جانی و مالی جبران ناپذیری نشوید.

راهنمای جوشکاری ورق ضد سایش

جوشکاری آهن ها و ورقه ها به معنی متصل کردن و جوش زدن دو قطعه به یک دیگر است و عملیات جوشکاری یک عملیات پیچیده و دقیقی می باشد که هنگام انجام آن باید توجه و تمرکز لازم را داشته باشید، در غیر این صورت اگر تمرکز و دقت کافی را نداشته باشید ممکن است پس از مدتی اعضا آهن و ورقه ضد سایش از یک دیگر جدا شوند و باعث شکستن سازه شود.
برای انجام جوشکاری باید نکات را طبق استاندار تایید شده انجام دهید، آهن باید در هنگام جوش زدن و یا قبل از جوش گرم یا سرد شود‌. قبل از اقدام به جوشکاری قسمت هایی که قرار است جوش بخورند در محدوده دمایی مشخص برسانید. بخش هایی که قرار است با یک دیگر جوش بخورند باید خنک باشد، توجه کنید که منظور از خنک بودن، سرد نیست، خنک است و باید با استفاده از دستگاه جوش دمای لازم را به آن بدهید.
بعد از جوش زدن محلی که به یک دیگر جوش زدید دمای آن باید به قدری خنک باشد که بتوان به آن دست زد ولی اگر زیادی خنک باشد ممکن است ترک بخورد و باعث شکسته شدن محلی که جوش خورده است بشود، ‌و برای گرفتن درز های بین ورقه های ضد سایش می توانید از خود ورقه ها استفاده کنید و آن را در درز ها جوش دهید.
یک جوشکار حرفه ای باید بتواند در همه حالت ها جوشکاری را انجام دهد و جوشکاری ورقه های ضد سایش و هر نوع دیگری از جوشکاری ها عملیات بسیار مهم و خطرناکی است و جوشکاران باید اصول جوشکاری را کاملا بدانند و آن ها را رعایت کنند در غیر این صورت جوشکاری که انجام می شود ضعیف و شکننده است و از لحاظ ایمنی، ایمنی مورد نظر را ندارد و برای انجام هر نوع از جوشکاری باید از افراد متخصص و ماهر، خبره و آشنا به اصول جوشکاری و با تجربه استفاده کنید تا عملیات جوشکاری به نحو احسنت انجام شود. صدای یک جوشکاری خوب بالا و پایین نمی شود تقریبا درجه صدایی که می شنوید یکسان است. حتما توجه داشته باشید که قبل از جوشکاری ورق های ضد سایش را کامل تمیز کنید و ورق ها عاری از هرگونه موادی مانند رنگ، زنگ زدگی و غیره باشد در غیر این صورت در مدت زمان کمی ورقه ها از یک دیگر باز می شوند.

راهنمای جوشکاری ورق ضد سایش

احتمال خطر برق گرفتگی در مکان های مرطوب و فصل های گرم سال بیشتر می شود به این دلیل که در فصل های گرم در هنگام عرق کردن بدن مرطوب می شود و مقاومت بدن در برابر جریان برق الکتریسیته کم می شود. بهتر است به این نکات توجه کنید تا دچار برق گرفتگی و آسیب های دیگری نشوید.

موضوعات مرتبط:

انواع لوله مانسیون و تفاوت آن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *